| وبلاگ نویس

تا بُوَد وِردَت دُعا وُ درسِ قرآن غَم مَخور...

| وبلاگ نویس

تا بُوَد وِردَت دُعا وُ درسِ قرآن غَم مَخور...

| وبلاگ نویس

عرض سلام و ادب
به این وبلاگ خوش آمدید

نکته:مطالبی که فاقد منبع هستند لزوما نوشته های شخصی اینجانب نیستند.
کپی و نشر مطالب،بدون ذکر منبع (یعنی بدون ذکر نام این وبلاگ) کاملا آزاد است.
صمیمانه پذیرای هرگونه پیشنهاد و انتقاد هستم
لذا به این منظور می توانید از بخش نظرات،در انتهای هر پست استفاده نمایید.
إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِیقِی إِلَّا بِاللَّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیب

Instagram:@H.Omarzadeh

بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

ضرب المثل های زیبای عربی:

چهارشنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۵، ۰۴:۳۹ ق.ظ

تعدادی از ضرب المثل های زیبای عربی به همراه معادل شان در فارسی که حاوی جملاتی کوتاه امّا دارای مفهوم و معانی عمیق هستند:


۱- لقد ذَلّ مَن بالت علیه الثعالبُ : خوار شد آنکه بر سرش روبهان ادرار کنند

۲- الید الواحدة لا تصفّق : یک دست صدا ندارد

۳-وهب الأمیر ما لا یملک:از کیسة خلیفه می‌بخشد

۴- و للناس فیما یعشقون مذاهب : سلیقه‌ها یکنواخت نیست

۵- من یمدح العروس إلّا أهلها : هیچ کس نمی‌گوید ماست من ترش است

۶-من کثر کلامه کثر ملامه : پرگو خطاگوست

۷-من قرع باباً و لجّ و لج : عاقبت جوینده یابنده است

۸- من طلب العلی سهر اللیالی : گنج خواهی در طلب رنجی ببر

۹-من طلب شیئاً وجدّ وجد : عاقبت جوینده یابنده بود

۱۰- من طلب أخاً بلا عیب بقی بلا أخ : گل بی‌خار کجاست

۱۱- من حفر بئراً لأخیه وقع فیها :چاه مکن بهر کسی اول خودت دوم کسی

۱۲-من جدّ وجد : عاقبت جوینده یابنده بود

۱۳- من صارع الحقّ صرعه : با حق هر که در افتاد بر افتاد

۱۴- لکلّ فرعون موسی : دست بالای دست بسیار است

۱۵- لکلّ مقام مقال : هر سخنی جایی و هر نکته مکانی دارد

۱۶- ماحکّ جلدک مثل ظفرک : کسی نخارد پشت من جز ناخن انگشت من

۱۷-ماهکذا تورد یا سعد الإبل : راهش این نیست * این ره که تو می‌روی به ترکستان است

۱۸- الکلام یجرّ الکلام :حرف حرف می‌آورد

۱۹- کلم اللسان أنکی من کلم السنان : زخم زبان از زخم شمشیر بدتر است

۲۰-کالمستجیر من الرّمضاء بالنّار : از چاله به چاه افتادن * از بیم مار در دهان اژدها رفتن

۲۱- کلّ رأس به صداع : هر سری دردی دارد

۲۲- کلّ شاة تناط برجلیها : هر کس را در قبر خود می‌گذارند

۲۳-لا تؤخر عمل الیوم إلی غدٍ : کار امروز را به فردا میفکن

۲۴- لا یؤخذ المرء بذنب أخیه : گناه دیگری را بر تو نخواهند نوشت

۲۵- لکلّ جدید لذّه : نو که آمد به بازار کهنه شود دل آزار

۲۶-لکلّ صارم نبوه : انسان ممکنُ الخطاست

۲۷-لا یلدغ المؤمن من جُحرٍ مرّتین : آدم یک بار پایش در چاله می‌رود

۲۸-عند الشدائد تعرف الإخوان : دوست آن باشد که گیرد دست دوست در پریشان حالی و درماندگی

۲۹-غاب القطّ إلعب یا فار : حال میدان برایت خالی شده هر چه می‌خواهی بکن

۳۰-فعل المرء یدلّ علی أصله : از کوزه همان برون تراود که در اوست

۳۱- فوق کلّ ذی علم علیم : دست بالای دست بسیار است

۳۲- کالشمس فی رابعه النهار : مثل روز روشن

۳۳- کلام اللیل یمحوه النهار : کنایه بر کسی که به قول خود عمل نمی‌کند

۳۴- قاب قوسین أو أدنی : کنایه از بسیار نزدیک بودن

۳۵- الصبر مفتاح الفرج : گر صبر کنی زغوره حلوا سازی

۳۶-الطیور علی أشکالها تقع : کبوتر با کبوتر باز با باز کند همجنس با همجنس پرواز

۳۷- عاد بخفّی حنین ـ عاد صفر الیدین : دست خالی بازگشت ـ دست از پا درازتر برگشت

۳۸- عصفور فی الید خیر من عشرةٍ علی الشجرة : سرکه نقد به زحلوای نسیه

۳۹- رُبّ سکوت أبلغ من کلام : چه بسا سکوتی که از سخن گفتن شیواتر است

۴۰- السکوت أخو الرّضا : سکوت علامت رضاست

۴۱-سبق السیف العذل : دیگر کار از کار گذشت

۴۲- زاد الطّین بلّه : خواست ابرویش را درست کند زد چشمش را کور کرد

۴۳-حبة حبة تصبح قبة : قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود

۴۴- الحسود لا یسود : حسود هرگز نیاسود

۴۵- الحقّ مرّ : حرف حق تلخ است

۴۶-خیر الأمور أوسطها : اندازه نگهدار که اندازه نکوست

۴۷-خیر الکلام ما قلّ و دلّ : کم گوی و گزیده گوی چون درّ تا جهان زاندک شود پر

۴۸- خالِف تُعرَف : مخالفت کن و مشهور شو

۴۹-أین الثری و أین الثریّا :این کجا و آن کجا * تفاوت از زمین تا آسمان است

۵۰- باتَ یَشوِی القراح : آه ندارد که با ناله سودا کند

۵۱-بَلَغَ السّکینُ العظم : کارد به استخوان رسید* کاسه صبرش لبریز شد

۵۲- بیضة الیوم خیر من دجاجةِ الغد :سرکه نقد به زحلوای نسیه است.

  • حسین عمرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی