کلبه مجازی من

وبلاگی شخصی،بر منهج اهل سنت و جماعت

کلبه مجازی من

وبلاگی شخصی،بر منهج اهل سنت و جماعت

کلبه مجازی من

السلام علیکم و رحمة الله وبرکاته
به وبلاگ من خوش آمدید
ان شاء الله با مطالبی مفید و متناسب با جامعه امروزی،در خدمت شما خواهم بود
نکته:مطالبی که فاقد منبع هستند لزوما نوشته های شخصی اینجانب نیستند.
کپی و نشر مطالب،بدون ذکر منبع کاملا آزاد است.
آدرس صفحه ام در اینستاگرام:hiwa_orum@
إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِیقِی إِلَّا بِاللَّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیب

آخرین نظرات
نویسندگان

۱۳۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

ایمان عریان است...

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۵۱ ب.ظ | | ۰ نظر

وهب بن منبه رحمه الله فرمود:


«ایمان عریان است، و لباسش تقوا و پرهیزکاریست، وزینتش حیاست، و مالش عفت است».


قال وهب بن منبّه: «الإیمان عریان، ولباسه التّقوى، وزینته الحیاء، وماله العفّة».

 ‏«مکارم الأخلاق لابن أبی الدنیا» ۲۱

کارهایی که به سود یا ضرر هستند:

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۸:۱۸ ب.ظ | | ۰ نظر

از مکحول (فقیه شام) نقل شده که فرمود:


«چهار چیز در هرکس باشد به نفعش خواهد بود، و سه‌ خصلت‌ است‌ که‌ هر کس‌ آنها را داشته‌ باشد، بر علیه‌ خودش هستند.


چهار چیزی که به سود اوست:


۱.شُکر


۲.و ایمان


۳.و دعاء


۴.و استغفار است.


الله متعال می‌فرماید: «مَّا یَفْعَلُ اللّهُ بِعَذَابِکُمْ إِن شَکَرْتُمْ وَآمَنتُمْ» «الله چه نیازى به مجازات شما دارد اگر شکرگزارى کنید و ایمان آورید؟» و می‌فرماید: «وَمَا کَانَ اللّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» «و تا استغفار مى‏کنند، الله عذابشان نمى‏کند» و می‌فرماید: «مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ» «اگر دعاى شما نباشد پروردگارم براى شما ارج و بهائی قائل نیست».


و اما سه چیزی که بر ضرر خودش است:


۱.نیرنگ


۲.و تجاوز


۳.و عهد شکنی است.


الله متعال می‌فرماید: «فَمَن نَّکَثَ فَإِنَّمَا یَنکُثُ عَلَى نَفْسِهِ» «پس هر کس پیمان‏شکنى کند، تنها به زیان خود پیمان شکسته است» و می‌فرماید: «وَلَا یَحِیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ» «و نیرنگ بد تنها دامان صاحبانش را می ‏گیرد» و می‌فرماید: «إِنَّمَا بَغْیُکُمْ عَلَى أَنفُسِکُم» «سرکشی‌ شما فقط به‌ زیان‌ خود شماست‌«.



عن العلاء بن الحارث، عن مکحول، قال: «أربع من کن فیه کن له، وثلاث من کن فیه کن علیه. فأما الأربع اللاتی له، فالشکر، والإیمان والدعاء، والاستغفار، قال الله تعالى: «مَّا یَفْعَلُ اللّهُ بِعَذَابِکُمْ إِن شَکَرْتُمْ وَآمَنتُمْ» وقال: «وَمَا کَانَ اللّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» وقال: «مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ» . وأما الثلاث اللاتی علیه، فالمکر، والبغی، والنکث، قال الله تعالى: «فَمَن نَّکَثَ فَإِنَّمَا یَنکُثُ عَلَى نَفْسِهِ» وقال: «وَلَا یَحِیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ» وقال: «إِنَّمَا بَغْیُکُمْ عَلَى أَنفُسِکُم»».

«حلیة الأولیاء» حافظ أبو نعیم اصفهانی.‏

اقسام سخن مفید:

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۸:۰۳ ب.ظ | | ۰ نظر

محمد بن عجلان رحمه الله فرمودند:


«سخن و کلام (مفید) تنها چهار تا هستند:


۱.اینکه ذکر الله کنی


۲.و قرآن قرائت کنی


۳.و از علمی سوال کنی که بتوانی آنرا به دیگران برسانی


۴.و درباره چیزی سخن بگویی که برای دنیایت مفید باشد».



 قال محمد بن عجلان رحمه الله: «إنما الکلام أربعة: أن تذکر الله، وتقرأ القرآن، وتسأل ‏عن علم فتخبر به، أو تکلم فیما یعنیک من أمر دنیاک».

‏«جامع العلوم والحکم» (ص : ۱۴۴)‏.‏

کمترین سود و ضرر...

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ب.ظ | | ۰ نظر

احمد بن خالد از پدرش نقل می‌کند که گفت:


«کمترین نفع سکوت، سلامت است، و کمترین ضرر سخن گفتن پشیمانی است، و سکوت در چیزی که سودی ندارد از کمال حکمت است».


 أخرج ابن باکویه، عن أحمد بن خالد عن أبیه؛ قال: «أدنى نفع الصّمت السّلامة، وأدنى ضرر (المنطق) النّدامة. والصّمت عمّا لا یعنی من أبلغ الحکم».

‏«حسن السمت» (۳۲).‏

راس سلامتی و راس حکمت:

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۵۷ ب.ظ | | ۰ نظر

 از وهب بن منبه نقل است که فرمود:


«پزشکان متفق هستند که رأس سلامت، پرهیز و خودداری کردن است، و حکماء نیز متفقند که رأس حکمت؛ سکوت است».



عن وهب بن منبّه قال: «أجمعت الأطبّاء (على) أنّ رأس الطّبّ الحمیة، وأجمعت (الحکماء) أنّ رأس الحکمة الصّمت».

«حسن السمت فی الصمت» للسیوطی (ص : ۲۴).‏

در این ۴ مورد زبان نگاه دار:

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۵۳ ب.ظ | | ۰ نظر

از حصین بن عبدالرحمن روایت شده که میمون بن مهران فرمود:


«چهار چیز هستند که نباید در مورد آنها (زیاد) تکلم (و سخن پراکنی) کرد (زیرا ممکن است به ناحق گویی و بیراهه برسد):


۱.علی رضی الله عنه


۲.و عثمان رضی الله عنه


۳ و ۴.قضاء و قدر، و نجوم (یکی از ابزارهای سحر و کهانت و طالع بینی)».


عن حصین بن عبد الرحمن، عن میمون، قال: «أربع لا تکلم فیهن: علی وعثمان والقدر والنجوم».

‏«حلیة الأولیاء» حافظ أبو نعیم اصفهانی.‏

در آن روز حسرت خواهد خورد:

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۴۹ ب.ظ | | ۰ نظر

امام ابن رجب رحمه الله فرمودند: یکی از علمای پیشین فرموده:


«در روز قیامت تمام لحظه های عمر انسان بر او عرضه خواهد شد، و هر لحظه ای که در آن ذکر و یاد الله متعال را نکرده بخاطر آن در حسرت خواهد بود».


«یعرض على ابن آدم یوم القیامة ساعات عمره، فکل ساعة لم یذکر ‏الله فیها تتقطع نفسه علیها حسرات».

 ‏«جامع العلوم والحکم» (ص : ۱۴۴).‏

تا می توانید استغفار کنید:

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۴۵ ب.ظ | | ۰ نظر

امام حسن بصری فرمودند:


«تا می‌توانید در خانه هایتان و در وقت سختی و بلایا و در راه و در کوچه و بازار و در مجالس خود و هرجایی که بودید زیاد استغفار کنید، چرا که شما نمی‌دانید چه وقت مغفرت الهی نازل می‌شود».


 قال الحسن رحمه الله: «أکثروا من الاستغفار فی بیوتکم وعلى موائدکم وفی طرقکم وفی أسواقکم وفی مجالسکم وأینما کنتم؛ فإنکم ما تدرون متى تنزل المغفرة».

‏«جامع العلوم والحکم» (ص : ۴۱۲).‏


شرط دارد...

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۴۱ ب.ظ | | ۰ نظر

به امام حسن بصری رحمه الله گفته شد:


بعضی از مردم می‌گویند که هرکس بگوید « لا إله إلا الله» وارد بهشت می‌شود


ایشان فرمودند: « (آری) هرکس بگوید لا إله إلا الله به شرطی که حق آنرا اداء کند و فرضش را بجای آورد داخل بهشت خواهد شد».


قیل للحسن رحمه الله: إن ناساً یقولون: من قال لا إله إلا الله دخل الجنة، فقال:  «من قال لا إله إلا الله فأدى حقها وفرضها دخل الجنة».

 ‏«جامع العلوم والحکم» (ص : ۲۲۴).‏

سخنی گرانبها درباره نیت:

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۶:۱۱ ق.ظ | | ۰ نظر

عبدالله بن مبارک رحمه الله فرمود:


«گاهی عملی هرچند کوچک است اما نیت (شخص) آنرا بزرگ می‌کند، و گاهی عملی هرچند بزرگ است اما نیت آنرا کوچک می‌گرداند». ‏



قال ابن المبارک رحمه الله: «رب عمل صغیر تعظمه النیة، ورب عمل کبیر تصغره النیة».

«جامع العلوم والحکم» (ص : ۱۶)‏.‏

نیت و عمل:

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۶:۰۸ ق.ظ | | ۰ نظر

مطرف بن عبدالله رحمه الله فرمود:


«اصلاح قلب با اصلاح عمل روی می‌دهد، و اصلاح عمل نیز با اصلاح و نیک ساختن نیت روی می‌دهد».




قال مطرف بن عبد الله رحمه الله: «صلاح القلب بصلاح العمل، وصلاح العمل بصلاح النیة».

‏«جامع العلوم والحکم» (ص : ۱۶).‏

شروط پذیرش ایمان در نزد الله:

جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۱۲ ب.ظ | | ۰ نظر

ابوعبدالله نباجی رحمه الله:


«پنج خصلت هستند که عمل توسط آنها کامل ( و مقبول) می‌شود:


۱.ایمان به شناخت الله عزوجل


۲.شناخت حق


۳.اخلاص عمل برای الله


۴.انجام دادن عمل بر طبق سنت نبوی


۵.خوردن مال حلال


هرگاه یکی از اینها نباشد عمل پذیرفته نمی‌شود».



قال أبو عبد الله النباجی الزاهد رحمه الله: «خمس خصال بها تمام العمل: الإیمان بمعرفة الله عز وجل، ومعرفة الحق، وإخلاص العمل لله، والعمل على السنة، وأکل الحلال، فإن فقدت واحدة لم یرتفع العمل».

‏«جامع العلوم والحکم» (ص : ۱۰۹).‏

حسن ظن به همراه خشوع:

جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۰۶ ب.ظ | | ۰ نظر

ابو سلیمان دارانی رحمه الله فرمود:


«هرکس گمانش را نسبت به الله نیک گرداند و حسن ظن داشته باشد ولی از الله نترسد، او فریب خورده است».



أحمد بن أبی الحواری قال: سمعت أبا سلیمان الدارانی یقول: «من حسن ظنه بالله عز وجل ثم لا یخاف الله فهو مخدوع».

‏«صفة الصفوة» (ص : ۴۶۸).‏

درباره قلب هیچ کسی قضاوت نکن:

جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۲۵ ب.ظ | | ۰ نظر

ابوسلیمان دارانی رحمه الله فرمود:


«به زُهد و تقوای هیچکسی شهادت مده! چرا که زهد در قلب است (و ما از آن بی اطلاعیم)».


قال أبو سلیمان رحمه الله: «لا تشهد لأحد بالزهد؛ فإن الزهد فی القلب».

‏«جامع العلوم والحکم» (ص : ۳۰۷).‏

تعریف بسیار زیبای زهد:

جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۲۰ ب.ظ | | ۰ نظر

ابو سلیمان دارانی رحمه الله فرمود:


«علمای عراق درباره تعریف زُهد اختلاف کرده اند: بعضی گفته اند: زهد با ترک مردم (و دنیا) حاصل می‌شود، و بعضی گفته اند: زهد با ترک شهوات بدست می‌آید، و بعضی دیگر گفته اند: زهد در ترک سیر شدن از غذا است، و هرکدام از این معانی به هم نزدیکند، و بنظر من زهد یعنی ترک هرآنچیزی که تو را از الله عزوجل غافل می‌کند».


قال أبو سلیمان الدارانی رحمه الله: «اختلفوا علینا فی الزهد بالعراق؛ فمنهم من قال: الزهد فی ترک لقاء الناس، ومنهم من قال: فی ترک الشهوات ومنهم من قال: فی ترک الشبع، وکل منهم قریب بعضه من بعض، قال: وأنا أذهب إلى أن الزهد فی ترک ما یشغلک عن الله عز وجل».

«جامع العلوم والحکم» (ص : ۳۱۰).‏

اقسام زهد:

جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۶ ب.ظ | | ۰ نظر

ابراهیم بن ادهم رحمه الله فرمودند:


«زُهد سه نوع است: زهدی که فرض است، و زهدی که فضل است، و زهدی که مایه سلامت است؛ زهد فرض یعنی دوری از حرام، و زهد فضل یعنی بی رغبتی نسبت به حلال، و زهد سلامت یعنی پرهیز از شبهات».


قال إبراهیم بن أدهم رحمه الله: «الزهد ثلاثة أصناف: فزهد فرض، وزهد فضل، وزهد سلامة؛ فأما الزهد الفرض فالزهد فی الحرام، والزهد الفضل الزهد فی الحلال، والزهد السلامة الزهد فی الشبهات».

‏«جامع العلوم والحکم» (ص : ۳۱۰).‏


با دستورات الله مخالفت نکنید:

جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۰۴ ب.ظ | | ۰ نظر

امام حسن بصری رحمه الله فرمودند:


«با اوامر الله مخالفت نکنید، چرا که مخالفت از امر وی موجب آبادانی دنیا است، ولی الله متعال (مخالفت با خود را) با ویران ساختن آن جبران می‌کند».



عن أبی قیس، عن الحسن، قال: «لا تخالفوا الله عن أمره فإن خلافاً عن أمره عمران دار قضى الله علیها بالخراب».

«الحلیة الأولیاء» أبی نعیم اصفهانی.‏

فقط ادعا کردن کافی نیست:

جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۰۰ ب.ظ | | ۰ نظر

یحیی بن معاذ رحمه الله فرمود:


«کسی که ادعای محبت الله را داشته باشد اما حدودات او را رعایت نکند، در ادعایش صادق نیست».


قال یحیى بن معاذ رحمه الله: «لیس بصادق من ادعى محبة الله ولم یحفظ حدوده».

 ‏«جامع العلوم والحکم» (ص : ‏‏۸۶)‏.‏

نحوه ملاقات پیشینیان نیک مان با یکدیگر:

جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۵۳ ب.ظ | | ۰ نظر

انس رضی الله عنه فرمود:


«اصحاب پیامبر صلی الله علیه وسلم هرگاه همدیگر را ملاقات می‌کردند با هم مصافحه می‌کردند، و هرگاه از سفر باز می‌گشتند معانقه می‌کردند».



عن أنس رضی اللّه عنه قال: «کان أصحاب النّبیّ صلّى اللّه علیه وسلّم إذا تلاقوا تصافحوا، وإذا قدموا من سفر تعانقوا».


هیثمی (۸/ ۳۶) گفته: طبرانی در معجم الأوسط روایت کرده و رجال سند آن رجال صحیحی هستند.‏


مصافحه: دست دادن.

معانقه: در آغوش گرفتن، به گردن هم دست درآوردن.

مستند کوتاه نوشیدنی های الکلی:

جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۰۲:۲۸ ب.ظ | | ۱ نظر




دریافت آسان کلیپ

عنوان: آسیب های مشروبات الکلی
مدت زمان: ۵ دقیقه ۳۳ ثانیه
حجم: ۱۷۴ مگابایت

شوخی با لفظ طلاق:

پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۱۲ ق.ظ | | ۰ نظر

ابن عباس رضی الله عنهما به مردی که به وی گفته بود: من زنم را صد مرتبه طلاق گفتم! نظر تو درباره من چیست؟


گفت: «سه طلاق از تو به درستی صادر گشته، اما نود و هفت بار بوسیله آن آیات الله را مسخره کرده ای».


قال ابن عبّاس رضی اللّه عنهما لرجل قال له: إنّی طلّقت امرأتی مائة تطلیقة، فما ذا ترى علیّ؟ قال: «طلّقت منک لثلاث، وسبع وتسعون اتّخذت بها آیات اللّه هزوا».

‏«الموطأ» (۵۵۰).‏

پرسیدن از چیزی که وجود ندارد:

پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۰۶ ق.ظ | | ۰ نظر

عبدالله بن عمر رضی الله عنه فرمود:


«از چیزی که وجود ندارد سؤال نکنید، چرا که من شنیدم عمر رضی الله عنه چنین کسی را لعن کرد».


قال ابن عمر رضی الله عنهما: «لا تسألوا عما لم یکن فإنی سمعت عمر رضی الله ‏عنه لعن السائل عما لم یکن».

‏«جامع العلوم والحکم» (ص : ۱۰۱)‏.‏

وظیفه ابلاغ است:

پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۰۳ ق.ظ | | ۰ نظر

هیثم بن جمیل گوید:


«به مالک بن انس رحمه الله گفتم: ای ابا عبدالله اگر مردی به سنت آگاه باشد به وسیله آن با مردم مجادله می‌کند؟


فرمود: خیر، بلکه سنت را به مردم می‌رساند، اگر قبول کرد چه بهتر وگرنه ساکت شود».‏


قال الهیثم بن جمیل: «قلت لمالک رحمه الله یا أبا عبد الله الرجل یکون عالماً بالسنن ‏یجادل عنها ؟ قال: لا، ولکن یخبر بالسنة فإن قبلت منه وإلا سکت».

«جامع العلوم والحکم»  (ص : ۱۰۲)‏.‏

تعجب می کنم از کسی که:

پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۵۹ ق.ظ | | ۰ نظر

یکی از علمای پیشین گفته است:


«پروردگارا! تعجب می‌کنم از آنکس که تو را می‌شناسد اما از غیر تو امید دارد! و تعجب می‌کنم از آنکس که تو را می‌شناسد اما از غیر تو یاری می‌طلبد!».


 «یا رب، عجبت لمن یعرفک کیف یرجو غیرک! وعجبت لمن یعرفک کیف یستعین بغیرک!».

‏«جامع العلوم والحکم» (ص : ۲۰۶).‏

۳ ویژگی ضروری برای یک داعی:

پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۵۵ ق.ظ | | ۰ نظر

امام سفیان ثوری رحمه الله فرمود:


«کسی امر به معروف و نهی از منکر نکند مگر آنکه سه ویژگی را دارا باشد:


۱.به آنچه که امر و نهی می‌کند با نرم خویی رفتار کند،


۲.و به آنچه که امر و نهی می‌کند منصفانه برخورد کند


۳.و به آنچه که امر و نهی می‌کند علم داشته باشد».


قال سفیان الثّوریّ رحمه اللّه: «لا یأمر بالمعروف ولا ینهى عن المنکر إلّا من کان فیه خصال ثلاث: رفیق بما یأمر، رفیق بما ینهى، عدل بما یأمر، عدل بما ینهى، عالم بما یأمر، عالم بما ینهى».

 ‏«الأمر بالمعروف والنهی عن المنکر للخلّال» (ص : ۴۶).‏

ضرورت بیزاری از اهل بدعت:

پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۴۲ ق.ظ | | ۰ نظر

ابن تمیم رحمه الله فرمود:


«ترک و دور شدن و سلام نکردن از اهل بدعت چه کافر یا فاسق یا کسانی که آشکارا گناه می‌کنند، فرض کفایی است و بر دیگر مردم مکروه است، و هیچکس نباید بر فرد فاسقی که فسقش را آشکار می‌کند و بر مبتدعی که بدعتش را تبلیغ می‌کند سلام کند».


قال ابن تمیم: «هجران أهل البدع کافرهم وفاسقهم والمتظاهرین بالمعاصی، وترک السّلام علیهم فرض کفایة، ومکروه لسائر النّاس، ولا یسلّم أحد على فاسق معلن، ولا مبتدع معلن داعیة».«الآداب الشرعیة» (۲۳۷).

ظلمی بالاتر از ایجاد نوآوری و بدعت در دین؟

پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۸ ق.ظ | | ۰ نظر

سلام بن ابی مطیع فقیه و دانشمند بصره می فرمود: «لأن ألقى الله بصحیفة الحجاج، أَحَبُّ إلی من أن ألقى الله بصحیفة عمرو بن عبید».  


یعنی:«اگر مرا با نامه ی عمل حجاج به نزد پروردگار ببرند، بیشتر دوست دارم تا اینکه با نامه ی اعمال عمرو بن عبید».


«سیر اعلام النبلاء» (۷/۴۲۸).‏


پی نوشت:عمرو بن عبید مردی عابد و زاهد اما اهل بدعت بود و حجاج مردی فاجر و خونخوار و جنایتکار بود.

ارزش حدیث صحیح و فتنه حدیث جعلی:

پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۳ ق.ظ | | ۱ نظر

یحیی بن یمان گفت: شنیدم که سفیان ثوری می‌فرمود:


« (ارزش) حدیث بیشتر از طلا و نقره است ولی محسوس نیست، و فتنه و بلای حدیث (دروغ) بیشتر از بلای طلا و نقره است».



یحیى بن یمان، قال: سمعت سفیان الثوری، یقول: «الحدیث أکثر من الذهب والفضة ولیس یدرک، وفتنة الحدیث أشد من فتنة الذهب والفضة».

‏«حلیة الأولیاء» حافظ أبو نعیم اصفهانی

اولویت با حدیث صحیح است:

پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۲۱ ق.ظ | | ۰ نظر

ربیع بن سلیمان گفته است : شنیدم که شافعی می‌فرمود:


«هرگاه حدیث صحیحی از رسول الله صلی الله علیه وسلم ثابت گشت، پس آن حدیث اولی تر است از اینکه به قول و رای دیگری عمل شود».


الربیع ابن سلیمان یقول: سمعت الشافعی یقول: «إذا صح الحدیث عن رسول الله صلى الله علیه وسلم فهو أولى أن یؤخذ به من غیره».

 منبع: «حلیة الأولیاء وطبقات الأصفیاء» حافظ أبو نعیم اصفهانی.‏

در اسلام شخصیت پرستی جایگاهی ندارد:

پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۱۶ ق.ظ | | ۰ نظر

عبدالله بن عباس رضی الله عنه فرمود:


«معاویه رضی الله عنه به من گفت: آیا تو بر راه و روش علی هستی؟ گفتم: خیر، من نه بر راه علی هستم و نه بر راه و سنت عثمان، بلکه من بر راه و سنت رسول الله صلی الله علیه وسلم هستم».


عن ابن عباس رضی الله تعالى عنه، قال: «قال لی معاویة رضی الله تعالى عنه: أنت على ملة علی؟ قلت: ولا على ملة عثمان، أنا على ملة رسول الله صلى الله علیه وسلم».

حلیة الأولیاء؛ أبی نعیم اصفهانی.‏