کلبه مجازی من

وبلاگی شخصی،بر منهج اهل سنت و جماعت

کلبه مجازی من

وبلاگی شخصی،بر منهج اهل سنت و جماعت

کلبه مجازی من

السلام علیکم و رحمة الله وبرکاته
به وبلاگ من خوش آمدید
ان شاء الله با مطالبی مفید و متناسب با جامعه امروزی،در خدمت شما خواهم بود
نکته:مطالبی که فاقد منبع هستند لزوما نوشته های شخصی اینجانب نیستند.
کپی و نشر مطالب،بدون ذکر منبع کاملا آزاد است.
آدرس صفحه ام در اینستاگرام:hiwa_orum@
إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِیقِی إِلَّا بِاللَّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیب

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۹۷، ۲۲:۳۲ - موس چه کاربردهایی دارد
    عالیه
نویسندگان

۷ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

در این نوشتار به درج نمونه هایی از اشعار شاعران فارسی زبان ایران زمین،در مدح خلیفه دوم جهان اسلام عمر بن خطاب رضی الله تعالی عنه می پردازیم و در پایان هم دو سرود زیبای فارسی در وصف آن بزرگوار تقدیم می شوند که پیشنهاد می کنم حتما دانلود بفرمایید.

 

  • عمر بن خطاب رَضِیَ اللهُ تَعالی عَنه در نظر جلال الدین محمد بلخی،شاعر شهیر قرن هفتم هجری:


عاشقانی که با خبر میرند          پیش معشوق چون شکر میرند


و آنک اخلاق مصطفی جویند         چون ابوبکر و چون عمر میرند  

 

  • حکیم ابوالقاسم فردوسی،شاعر اسطوره پرداز قرن چهارم هجری:

 

چه گفت آن خداوند تنزیل و وحی                    خداوند امر و خداوند نهی


که خورشید بعد از رسولان مه                       نتابید بر کس ز بوبکر به


عمر کرد اسلام را آشکار                           بیاراست گیتی چو باغ بهار

 

  • در بین آثار محمد عطار نیشابوری،شاعر ایرانی در پایان سده ششم و آغاز سده هفتم،بار بار از عمر بن خطاب رضی الله عنه با القابی چون امیر المومنین و فاروق اعظم و رفتار او سخن به میان آورده است.از جمله در الهی نامه ،اسرار نامه(بخش«فی فضیلة أمیر المؤمنین عمر رضی الله عنه»).

اسرار نامه یکی از مثنوی های مسلم السند فرید الدین محمد عطار نیشابوری و احتمالاً از جمله نخستین آثار او بوده‌است. این اثر مشتمل است بر ۳۳۰۵ بیت در ۲۲ مقاله. سه مقاله نخستن آن به ترتیب درباره «توحید» و «نعت رسول اکرم» و «فضائل خلفای راشدین» است. بخش مربوط به عمر بن خطاب «فی فضیلة أمیر المؤمنین عمر رضی الله عنه»نامگذاری شده‌است. ابیات زیر ازین بخش است.

 

سپهر دین عمر خورشید خطّاب      چراغ هشت جنّت شمع اصحاب
 

چه شمعی کافتاب نامبردار             طواف او کند پروانه کردار  

 

ازاین پرتو که بودآن شمع دین را         نمی شایست جز خلد برین را   

 

اگر او قطب دین حق نبودی             کمال شرع را رونق نبودی

 

زبهر سر بریدن سر بداد او              بدان شدتا سرآردسر نهاد او 

 

چو آهنگ سر شمع هدی کرد            به پیش طای «طاها» سرفدا کرد

 

چو چشم جان او اسرار بین شد          شکش برخاست مشکلها یقین شد  

 

شریعت راکمال افزود اوّل           زچل مردان یکی او بود اوّل

 

رسولش گفت گر بودی دگر کس          نبی جز من نبودی جز عمر کس

 

  • سنایی غزنوی از بزرگ‌ترین شاعران قصیده‌گو و مثنوی‌سرای ادبیات فارسی، که در سدهٔ ششم هجری می‌زیسته‌است. ، در اثرش طریق التحقیق می سراید:

 


قوت دین حق زعمر بود                 خانه دین بدو معمر بود


جگر مشرکان پر از خون کرد            کبرشان از دماغ بیرون کرد
 

از پی معدلت میان، اوبست                 کمر عدل در جهان، اوبست


         عادت بدعت از جهان برداشت           که کژی جز که در کمان نداشت        

 

  • سعدی, شاعر و نویسنده زبان پارسی می سراید:

 

دیگر عمر که لایق پیغمبر بدی                گر خواجه رسل نبدی ختم انبیا

 

سالار خیل خانه ی دین صاحب رسول             سر دفتر خدای پرستان بی ریا    

 

دیوی که خلق عالمش از دست عاجزند        عاجز در آنکه چون شود از دست وی رها؟

 

  • نظامی گنجوی:

 

به مهر علی گرچه محکم پیم        زعشق عمر نیز خالی نیم

 

  • شمس تبریزی:

 

عمر آمد, عمر آمد ببین سر زیر شیطان را        سحر آمد, سحر آمد, بهل خواب سباتی را

 

  • بیدل دهلوی:

 

 

عمر یافت کام از می عدل و داد           بر آفاق چون استوا, خط نهاد

 

 

که هر کس زمضمون این خط گذشت          به اسرار تحقیق واصل نگشت   

 

  • عبید زاکانی:

 

 

چون بست بهر دین محمد میان عمر   در هم شکست گردن گردن کشان عمر

 

برباد رفت خرمن کفار خاکسار    چون برکشید خنجر آتش فشان عمر

 

خورشید دین به اوج کمال آن زمان رسید    کانداخت سایه بر سر اسلامیان عمر         

 

دستش به مکه گردن قیصر بزد به روم          چون گشت برممالک دین قهرمان عمر              

 

هم آسمان دانش و هم آفتاب عدل         هم خوابه ی محمد آخر زمان عمر   

 

  • عبدالرحمن جامی:

 

 

خاصه آل پیغمبر و اصحاب     کز همه بهترند در هر باب

 

وز میان همه نبود حقیق         به خلافت کسی به از صدیق

 

وز پی او نبود از آن احرار       کس چو فاروق لایق آن کار

 

  • اقبال لاهوری:

 

تازه کن آئین صدیق و عمر          چون صبا بر لاله صحرا گذر

-------------------------------------------------------
 
سرود فارسی در وصف صحابی پیامبر صلی الله علیه وسلم،عمر فاروق رضی الله عنه
 
 

دریافت سرود اول
عنوان: جام بیداری
حجم: ۵.۵۱ مگابایت
 
دریافت سرود دوم
عنوان: عمر رضی الله عنه
حجم: ۶.۷۱ مگابایت
۰ ۱۴ مهر ۹۶ ، ۲۲:۳۲



النَّبِیُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ ۖ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ

پیامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است، و همسران او مادران آنها هستند-آیه شماره ۶ سوره الأحزاب

تا چه اندازه با همسر پاک پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم آشنائی دارید؟
مختصری درباره ام المومنین عائشه صدیقه رضی الله عنها
به همراه سرودی دلنشین که در پایان مطلب می توانید آنرا دریافت نمائید.

نام : عایشه رضی الله عنها .

القاب : ام المؤمنین ،صدیقه و حمیراء.

کنیت : ام عبد الله .

 تاریخ ولادت : سال چهارم بعثت رسول الله صلی الله علیه وسلم .

محل ولادت : مکه مکرمه .

نام پدر : ابوبکر الصدیق .

نام مادرحقیقی : ام رومان بنت عامر بن عویمر الکِنَانیة.

نام نامادری ها(زن بابا) :

- قتیله بنت عبدالعزی. 

- حبیبه بنت خارجه انصاری. 
-اسماء بنت عمیس.

نام برادران :

 - عبدالله رضی الله عنه.

 -عبدالرحمن رضی الله عنه .

 - محمد رضی الله عنه.

نام خواهران :

 - اسماء رضی الله عنها. 

 - ام کلثوم رضی الله عنها.

زمان ازدواج : دوسال قبل از هجرت .

عمر زمان ازدواج : شش سال .

مدت نامزدی : حدودا سه سال .

زمان عروسی : شوال سال دوم هجرت .

عمر زمان عروسی: نُه سال .

مدت عمر هنگام وفات رسول الله صلی الله علیه وسلم : هیجده سال

مدت زندگی با رسول الله صلی الله علیه وسلم : هشت سال و پنج ماه.

کسی که نماز جنازه ایشان را امامت دادند: ابوهریره رضی الله عنه .

کسانی که زمان دفن نمودن وارد قبر شدند:

 - عبدالله بن زبیر(فرزند اسماء بنت ابی بکر) 

 -عروه بن زبیر (فرزند اسماء بنت ابی بکر)

 - قاسم فرزند محمد بن ابی بکر . 

 - عبد الله فرزند محمد بن ابی بکر. 

  - عبد الله فرزند عبد الرحمن بن ابی بکر.

زمان وفات: شب سه شنبه هفدهم رمضان  پنجاه و هشت هجری .

محل دفن: مدینه منوره قبرستان بقیع.

مدت کل عمر: شصت و هفت سال.

۰ ۰۸ مهر ۹۶ ، ۲۳:۳۷



تفسیر نور نام تفسیر مختصر قرآنی اثر دکتر مصطفی خرم دل،نویسنده اهل سنت و جماعت کُرد ایرانی است.این کتاب در اولین چاپ خود در سال ۱۳۷۲ توسط انتشارات احسان در تهران در ۷۵۸ صفحه، با خط عثمان طه به چاپ رسیده است.آن‌طور که در پایان کتاب ذکر‌شده، ترجمه و تفسیر آن در اول فروردین ۱۳۷۰ به پایان رسیده‌است. مصطفی خرم‌دل در مورد چگونگی نوشتن و ترجمه تفسیر نور در مقدمهٔ کتاب این‌گونه ذکر کرده‌است:

چند سال پیش تفسیری را به نام «المنتخب» تألیف «انجمن قرآن و سنت» مصر، خریداری کردم … سخت شیفتهٔ آن گشتم و بر آن شدم این تفسیر گرانقدر را به فارسی برگردانم … متوجّه شدم که بعضی از تفاسیر دیگر در معنی برخی از آیات راهیاب‌تر و به مقصود وافی‌ترند. تصمیم گرفتم از باغ پرگل مجموعهٔ تفاسیری که در دسترس است به گلچین معانی بپردازم و همچون زنبور عسل بر بهترین شکوفه‌ها و خوشبوترین گلها بنشینم … شش سال پرکشیدن بدین گلزار و آن گلزار، و مکیدن شیرهٔ این گل و آن گل، توانستم شهد فائق و معطّر سی جزء قرآن را بر خوان دوستان نهم … این گلچین را «تفسیر نور» نامیده‌ام، چرا که خود فرستندهٔ قرآن پروردگار جهان، کتاب خود را نور نامیده است.— مصطفی خرم‌دل، تفسیر نور، پیشگفتار مؤلف، صفحه چهار، چاپ نهم، ۱۳۹۱.
این کتاب در چاپ خود در ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳، در چاپ دهم خود در ۱۴۸۰ صفحه و در تیراژ ۱۰ هزار نسخه‌ای توسط انتشارات احسان در تهران به چاپ رسیده است.
این برنامه که در حقیقت استفاده از کتاب فوق را بر روی سیستم آندرویدی شما میسر می سازد دارای امکاناتی همچون ؛دسترسی به متن قرآن و ترجمه فارسی تمامی آیات،جستجو در نرم افزار،امکان اضافه نمودن توضیح و یادداشت برای هر سوره،قابلیت های به اشتراک گذاری آیه،مشاهده توضیحات آیه،اضافه کردن به لیست نشان ها و اضافه کردن به فهرست موضوعی با لمس آیه مورد نظر و ...می باشد.
نکته:از آنجاییکه بنی آدم ممکن الخطا می باشند و نتیجتا هیچ کتابی به جز کتابهای آسمانی کامل نیست لذا توصیه می شود ضمن استفاده از این کتاب مفید،مراجعه و مطالعه کتابهای تفسیر مهم و اکمل و دارای اولویت اهل سنت و جماعت مانند تفاسیر طبری،ابن کثیر،قرطبی و...را نیز در برنامه مبارک تحصیل و مطالعه کتب اسلامی خود داشته باشید.
  • اسکرین شات از محیط نرم افزار و لینک دریافت آن:

دریافت نرم افزار
حجم: ۵.۳ مگابایت

۰ ۰۷ مهر ۹۶ ، ۱۹:۰۴

مدتی پیش مطلبی را تقدیمتان کردم تحت عنوان معرفی سایت مفید که به معرفی سایت المعانی اختصاص داشت.سایتی بسیار مفید که برای مترجمان،طلاب علوم شرعی، و در کل برای همه کسانی که با زبان عربی سر و کار دارند بسیار حائز اهمیت است.

امروز نرم افزار آندرویدی این سایت را تقدیم شما خواهم کرد که در حقیقت نسخه مختصری ست از نتائج صفحه دیکشنری عربی - فارسی سایت المعانی.نرم افزاری که قابلیت ترجمه لغات مورد نظر کاربر به عربی - فارسی یا بالعکس را داراست و ان شاء الله بسیار مفید خواهد بود.


۰ ۰۷ مهر ۹۶ ، ۰۹:۴۹

«اَلحَسَنُ وَ الحُسَینُ سَیدَا شَبَاب اَهل الجَنّة»

حسن و حسین سرداران جوانان بهشت اند

«مسند امام احمد،ترمذی،ابن ماجه،و نسائی از ابی سعید خدری رضی الله عنه»

آنچه که بر هر فرد دانا و منصف،مبرهن و واضح است وجود محبت اهل بیت پیامبر صلی الله علیه وسلم در نزد اهل سنت و جماعت می باشد که البته همسران پیامبر صلی الله علیه وسلم نیز جزو تعریف «اهل بیت» محسوب می شوند و تنها افراد نادان و یا مغرض منکر این قضیه هستند.کثرت روایات و مطالب موجود در مدح و ستایش اهل بیت رضی الله عنهم اجمعین در کتب اهل سنت و جماعت،کثرت نامگذاری مفتخرانه فرزندان توسط اهل سنت و جماعت به نام های گرانقدر اهل بیت و دلائل بسیار دیگر،گواه این ادعای درست هستند که اهل سنت و جماعت با افتخار دوستدار خاندان بزرگوار پیامبرشان می باشند و هیچ چیز و هیچ کسی نمی تواند باعث خارج شدن این محبت ارزشمند از روح و قلب آنان گردد.

در ادامه سرودی بسیار دلنشین در وصف دو سردار جوانان اهل بهشت تقدیم می گردد که ان شاء الله از شنیدن آن لذت خواهید برد.



دریافت سرود
عنوان: شاه جوانان بهشت
حجم: ۳.۳۲ مگابایت

۰ ۰۵ مهر ۹۶ ، ۱۵:۵۶


آیا تا به حال با افرادی که از آزار رساندن به دیگران لذت می برند برخورد داشته اید؟آیا با بیماری این افراد آشنایی دارید؟

اگر می ‌خواهید با مفهوم سادیسم بیشتر آشنا شوید، گفتگوی زیر را با دکتر مظاهری، روانپزشک و دبیر علمی انجمن روانپزشکی ایران بخوانید...

------------------------------------------------------------------

تقریبا همه مردم به نوعی واژه سادیسم را شنیده‌اند و تصورات متفاوتی از این کلمه دارند. از نظر روان ‌شناسان این واژه چه مفهومی دارد؟

سادیسم عبارت است از علاقه به آزار رساندن دیگران به صورت جسمی، روانی و جنسی، طوری که این آزار رساندن موجب لذت و آرامش فرد آزاررسان شود.

  • چرا نام سادیسم برای آن انتخاب شده است؟

در اواخر قرن ۱۸ در فرانسه نویسنده ‌ای به نام مارکی دوساد در نوشته‌ های خود ویژگی شخصیت این ‌گونه افراد را بیان کرده بود. اصطلاح “سادیسم” را از نام “دوساد” گرفته ‌اند.

  • ویژگی ‌های شخصیتی فرد سادیسمی را توضیح دهید.

این افراد از تحقیر و تمسخر و آزار روحی یا جسمی و جنسی افراد به خصوص در حضور دیگران لذت زیادی می‌ برند و گاهی رفتارهای پرخاشگرانه یا جنایتکارانه از خود بروز می ‌دهند.

  • میزان شیوع این اختلال چه قدر است؟

در ابتدا باید عرض کنم این ویژگی شخصیتی تا چند سال قبل، یعنی تا زمان طبقه‌ بندی موسوم به “ای‌.‌اس‌.‌ام سه” به عنوان اختلال شناخته می شد، ولی از زمان انتشار طبقه ‌بندی “ای‌.‌اس‌.‌ام چهار” از آن به عنوان یک ویژگی شخصیتی نام برده می ‌شود و با وجود نادر بودن آن متاسفانه در زندگی روزمره به افرادی برخورد می‌ کنیم که معیارهایی از این ویژگی را دارند.

سادیسم عبارت است از علاقه به آزار رساندن دیگران به صورت جسمی، روانی و جنسی، طوری که این آزار رساندن موجب لذت و آرامش فرد آزاررسان شود.


  • می‌ توانید مثال‌هایی را در این مورد بیان کنید؟

در روابط روزمره در اجتماع به خصوص اداره‌ ها، میهمانی‌ ها و حتی مجامع علمی به افرادی برخورد می ‌کنیم که از تحقیر، تمسخر و کنایه زدن دیگران لذت می ‌برند ، مثلا شوهری که در حضور میهمانان همسر خود را شماتت و تحقیر می ‌کند، یا پدری که فرزندش را در جمع سرزنش می کند، یا رئیسی که از آزار روحی کارمندان زیردست خود لذت می‌ برد و یا معلمی که عادت به ناچیز شمردن و تحقیر شدید دانش‌آموزان خود دارد.

  • آیا صرف تحقیر دیگران سادیسم است؟

خیر، همان‌گونه که در تعریف سادیسم ذکر شد، این عمل(آزار جسمی، روانی و جنسی دیگران) باید موجب ارضای روحی و لذت و آرامش خود فرد شود.

این افراد در روابط زناشویی، همسر خود را مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار داده و احساس لذت می ‌کنند.

  • چه عواملی موجب پیدایش این ویژگی در شخصیت انسانی می‌ شود؟

هنوز علت کاملا مشخصی برای دیگرآزاری مشخص نشده است و اطلاعات کمی در مورد زمینه‌های ژنتیکی یا خانوادگی افراد مبتلا وجود دارد.

  • این مشکل از چه سنی شروع می ‌شود؟

در دوران نوجوانی و اوایل بزرگسالی خود را نشان می ‌دهد و هیچ ‌گونه ارتباطی با سوء مصرف داروها، بیماری‌ های جسمی یا ضربه مغزی قبلی ندارد.

  • چه تفاوتی بین سادیسم و اختلال شخصیت ضد اجتماعی وجود دارد؟

در اختلال شخصیت ضد اجتماعی، فرد آزاررسان، به دلیل لذت بردن دیگران را آزار نمی ‌دهد، ولی فرد مبتلا به سادیسم از آزار دادن و صدمه زدن به دیگران، احساس لذت می ‌کند.

  • این اختلال قابل درمان است یا خیر؟

روان‌ درمانی تحلیلی و رفتاردرمانی تا حدودی موثر هستند. ملاک‌ های شخصیتی از قبیل مکانیسم ‌های کپی ‌برداری، باورها و ویژگی ‌های رفتاری مدت زمان طولانی برای تثبیت شدن نیاز دارند و به کندی تغییر می ‌کنند.

رفتارهایی از قبیل بی‌ توجهی، گوشه‌ گیری و پایین بودن اعتماد به نفس در ایشان با چند ماه درمان، قابل تغییر هستند. شرکت در گروه‌ های خود یاری و همچنین خانواده درمانی نیز می‌ توانند موجب تغییر در رفتارهای فرد شوند.

کاهش استرس‌ های محیطی می ‌تواند موجب کاهش اضطراب یا افسردگی در مبتلایان شود.

داروها اثر محدودی دارند و در عین حال که می ‌توانند سوء مصرف شوند و یا در اقدام به خود کشی استفاده شوند، اضطراب و افسردگی ایجاد شده را درمان می‌ کنند.

  • این اختلال چه عوارضی را به دنبال خواهد داشت؟

همانند سایر اختلالات روان‌ پزشکی، به مرور موجب کاهش عملکرد شغلی و اجتماعی فرد می ‌شود.

نزدیکان و یا همکاران وی، از او کناره ‌گیری می‌ کنند و در مواردی که آزارهای جنسی یا جسمی شدید باشد، مشکلات قانونی نیز پیدا خواهند کرد.

تبیان

نکته:اولین و مهمترین درمان برای این بیماری،داشتن ارتباط با الله متعال و رعایت دستوراتش می باشد.

۰ ۰۳ مهر ۹۶ ، ۱۷:۴۹


همانگونه که مستحضر هستید الله متعال به هر پیامبر و فرستاده خود معجزه ای عطا کرده تا به وسیله آن به تبیین قدرت الله تعالی و دعوت به اطاعت و پیروی از احکام نورانی و پاکش بپردازند و برای خاتم الانبیاء و المرسلین محمد صلی الله علیه وسلم نیز هدیه و معجزه ای  بسیار ارزشمند به نام قرآن را عطا فرموده که در فصاحت و بلاغت و ...جن و انس  را یارای مقابله با آن نیست و حتی از آوردن سوره و یا آیه ای مانند سوره ها و آیات آن عاجز و ناتوانند.

علم تفسیر قرآن از مهمترین علومی محسوب می شود که ضروری ست طلاب و دانش آموزان و علاقه مندان به علوم شرعی،به آن توجه ویژه ای داشته باشند چراکه به گفته علما و اندیشمندان اسلامی،اولین قدم برای فراگیری علوم شرعی حفظ نمودن کتاب الله متعال یعنی قرآن و فهم آن است و هرچه که مسیر فهم قرآن را برای انسان تسهیل کند همان هم در درجه وجوب و ضرورت قرار دارد.

در این بین تفسیر «جامع البیان عن تأویل آی القرآن» یا مشهور به «تفسیر طبری» ، اثر دانشمند مسلمان و اهل سنت و جماعت آمُلی - ایرانی ،امام محمد بن جریر بن یزید الطبری رحمه الله از جمله تفاسیر مهم و بسیار خوب موجود در جامعه اسلامی می باشد که در بین اهل فن و اندیشمندان بسیار حائز اهمیت است.

امام طبری رحمه الله از جمله معتبرترین و قابل اعتمادترین دانشمندان امت اسلامی ست که در قرن سوم هجری می زیسته است و برای تحصیل و کسب علوم اسلامی،به سرزمین های دور سفر کرده است.

آن امام بزرگوار در علوم بسیاری از جمله:علم قراءات،تفسیر،علم حدیث،فقه،تاریخ و ...دارای تبحر بوده و در موضوعات و علوم مختلفی به نوشتن کتاب ها و مقالات پرداخته است که به عنوان مثال می توان به کتاب های تفسیر و تاریخ ایشان رحمه الله اشاره نمود که از وسعت علم آن بزرگوار خبر می دهند.

امام نووی رحمه الله که به پیراینده فقه امام شافعی رحمه الله مشهور است می فرماید:أجمعت الأمة على أنه لم یصنف مثل تفسیر الطبری،یعنی:امت اسلامی بر اینکه مانند تفسیر طبری نگاشته نشده است اجماع کرده اند.

ذکر اقوال تمامی علما در مورد این اثر ارزشمند و خصوصا نویسنده بزرگوار آن کاری ست که مجال و فرصت بسیار می طلبد.لذا بدون توضیح بیشتر و با اکتفا به مطالب مختصر فوق،نسخه apk تفسیر امام طبری رحمه الله تقدیم می گردد.

۰ ۰۱ مهر ۹۶ ، ۱۸:۰۷