| وبلاگ نویس

تا بُوَد وِردَت دُعا وُ درسِ قرآن غَم مَخور...

| وبلاگ نویس

تا بُوَد وِردَت دُعا وُ درسِ قرآن غَم مَخور...

| وبلاگ نویس

عرض سلام و ادب
به این وبلاگ خوش آمدید

نکته:مطالبی که فاقد منبع هستند لزوما نوشته های شخصی اینجانب نیستند.
کپی و نشر مطالب،بدون ذکر منبع (یعنی بدون ذکر نام این وبلاگ) کاملا آزاد است.
صمیمانه پذیرای هرگونه پیشنهاد و انتقاد هستم
لذا به این منظور می توانید از بخش نظرات،در انتهای هر پست استفاده نمایید.
إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِیقِی إِلَّا بِاللَّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیب

Instagram:@H.Omarzadeh

بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

باور اهل سنت در مورد صحابه پیامبر:

يكشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۳۵ ب.ظ

منظور از تعدیل صحابه، یعنی آن‌ها بصورت عمدی مرتکب کذب و انحراف در روایات خود از پیامبر صلی الله علیه وسلم نمی‌شوند. چه کسانی از آن‌ها که در زمان فتنه و اختلاف حضور نداشتند و چه آن‌هایی که در این اختلافات بودند، زیرا حضور آن‌ها در آن مشاجرات بر اجتهاد آن‌ها حمل می‌شود. ابن عبدالبر/ می‌گوید: «اهل حق یعنی اهل سنت و جماعت اجماع کرده‌اند که همه اصحاب عادل و درستکارند». (الاستیعاب ۱/۸).


خطیب بغدادی می‌گوید:


اگر الله چیزی در مورد آن‌ها نمی‌گفت باز هم هجرت و جهاد و جانفدایی آن‌ها برای اسلام و بذل اموال در راه الله و جنگیدن با پدران و برادران و خیرخواهی در راه دین و قوّت ایمان و یقین، دلیلی قطعی برای عدالت آن‌هاست و باید در پرتو آن به پاکی و اینکه آن‌ها از همه پاکان و درستکارانی که بعد از آن‌ها تا ابد خواهند آمد افضل و بهتر است باید معتقد بود. 


(الکفایة فی علم الروایة ص ۹۶).


حافظ ابن حجر عسقلانی رَحِمَهُ الله: 


«اهل سنت همه بر این اتفاق دارند که همه‌‌ی اصحاب عادل و درستکارند، و در این مورد جز افرادی از اهل بدعت کسی مخالفت نکرده است».


(الاصابة ۱/۱۷).

  • حسین عمرزاده

نظرات  (۴)

  • علی کشاورز
  • سلام
    منظور از صحابه چه کسانی هستند ؟
    پاسخ:
    سلام
    هر کسی که پیامبر صلی الله علیه وسلم را با ایمان به رسالتش ملاقات کرده باشد و بر اسلام هم از دنیا رفته باشد.
    حافظ ابن حجر عسقلانی:أن الصحابی من لقی النبی صلى الله علیه وسلم مؤمنًا به، ومات على الإسلام
  • علی کشاورز
  • خداوند در قرآن مجید درباره همسران پیامبر (صلى الله علیه وآله) مى فرماید: « (یَا نِسَاءَ النَّبِىِّ مَنْ یَأْتِ مِنْکُنَّ بِفَاحِشَة مُّبَیِّنَة یُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَیْنِ وَکَانَ ذَلِکَ عَلَى اللهِ یَسِیراً) ; اى همسران پیامبر هر کس از شما گناه آشکارى کند مجازات او دو چندان است و این کار براى خدا آسان است». (۱) 
    ما صحابه را به هر معنا تفسیر کنیم بى شک همسران پیامبر (صلى الله علیه وآله) آشکارترین مصداق آن هستند، قرآن مى گوید نه تنها از گناهان آنها صرف نظر نمى شود، بلکه مجازاتش دو چندان است.
    با این ایه از قران چه کنیم؟
    ایه را قبول نکنیم یا حرف شما را؟
    پاسخ:
    کجای حرفم با این آیه تناقض داره؟!
  • علی کشاورز
  • این ایه چطور؟
    در آیه ۱۵۵ سوره آل عمران مى خوانیم: (إِنَّ الَّذِینَ تَوَلَّوْا مِنْکُمْ یَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمْ الشَّیْطَانُ بِبَعْضِ مَا کَسَبُوا وَلَقَدْ عَفَا اللهُ عَنْهُمْ إِنَّ اللهَ غَفُورٌ حَلِیمٌ). آیه اشاره به کسانى است که در روز جنگ اُحد پا به فرار گذاشتند و پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) را در مقابل دشمن تنها رها کردند. آیه مى گوید: «کسانى که در روز روبه رو شدن دو جمعیّت با یکدیگر (روز جنگ اُحد) فرار کردند، شیطان آنها را بر اثر بعضى از گناهانشان به لغزش افکند. خداوند آنها را بخشید، خداوند آمرزنده و حلیم است». 
    از این آیه به خوبى استفاده مى شود که در آن روز، گروهى فرار کردند و در تواریخ عدد این گروه بسیار زیاد ذکر شده است و جالب این که مى گوید شیطان بر آنها غلبه کرد و غلبه شیطان هم به سبب گناهانى بود که مرتکب شده بودند، پس گناهان پیشین باعث گناه بزرگ فرار از زحف یعنى پشت کردن به میدان و دشمن شد، گرچه ذیل آیه مى گوید که خداوند آنها را بخشید، ولى بخشش پروردگار به سبب پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) مفهومش این نیست که آنها عادل بودند و مرتکب گناه نشدند، بلکه با صراحت قرآن مى گوید آنها مرتکب گناهان متعدّدى شدند.
    پاسخ:
    ۱.شما معنای عدالت(که البته در ابتدای پست تقدیم شده است) رو با معنای عصمت و معصوم بودن از گناه اشتباه گرفتید.یعنی اهل سنت معتقد به معصوم بودن صحابه از ارتکاب خطا نیستند و همچنین اعتقاد به مصر بودن اونها بر انجام گناه هم ندارند.بنابراین اگر هم خطایی انجام داده باشند از جهت دارا بودن خصوصیات انسانی و معصوم نبودنشون بوده  و البته همونطوری که شما به آیه ۱۵۵ سوره آل عمران هم اشاره کردید  و خودتون هم ترجمشو نقل کردید در پایان آیه الله متعال فرموده لقد عفا الله عنهم...لام لام تاکید هست یعنی بدون شک الله اونها رو آمرزید یا بر اساس ترجمه ارائه شده توسط شما میشه:خداوند آنها را بخشید.
    ۲.آیات دلالت کننده بر تایید ایمان اونها و مورد عفو و خشنودی قرار گرفتنشون بسیاره از جمله همین آیه
    ۳.لطفا مطلب رو با دقت مطالعه بفرمایید⚘
  • علی کشاورز
  • منظور از تعدیل صحابه، یعنی آن‌ها بصورت عمدی مرتکب کذب و انحراف در روایات خود از پیامبر صلی الله علیه وسلم نمی‌شوند
    این جمله در پست شما دلالت بر عصمت میکند یا عدالت؟
    درستکار یعنی چی؟
    فرق عدالت را با عصمت نمیدانم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی